woensdag 19 februari 2003 00:00

Persbericht

PerspectieF, ChristenUnie-jongeren, heeft de onderhandelaars voor een nieuw kabinet, Balkenende en Bos, een open brief gestuurd. Daarin protesteren zij tegen de plannen van een groep topambtenaren om het collegegeld te verdubbelen en beurzen om te zetten in leningen. “De plannen zijn een blamage voor ons land”, aldus Marcel Benard en Pieter van Eijsden, voorzitter en vice-voorzitter van PerspectieF. Verder noemen ze de plannen kortzichtig. De jongerenorganisatie van de ChristenUnie heeft 2500 leden, waaronder veel studenten.

Bijlage: Open brief aan Balkenende en Bos

Betreft: Open brief inzake bezuinigingen hoger onderwijs aan dhr. Balkenende en dhr. Bos

Amersfoort, 19 februari 2003

Beste meneer Balkenende, beste meneer Bos,

Deze week werd studerend Nederland opgeschrikt door wilde ambtenarenplannen. Ze stelden voor het collegegeld te verdubbelen, beurzen om te zetten in leningen en wellicht kon ook de OV-jaarkaart eruit.

Gelukkig is het in dit land niet zo dat ambtenaren wetten maken. Daarom richten we ons nu tot u als onderhandelaars voor een nieuw kabinet. PerspectieF, ChristenUnie-jongeren, vindt de plannen een blamage voor ons land. In de plannen wordt alleen naar de korte termijn gekeken en niet naar wat op langere termijn de gevolgen van de maatregelen zijn.

Er kleven namelijk grote nadelen aan de voorstellen. We noemen daarvan de volgende:
- Verhoging van het collegegeld verkleint de toegankelijkheid van het hoger onderwijs. Dat is een breuk met het beleid waarin het voor arm en rijk mogelijk moet zijn om te studeren.
- De economie heeft behoefte aan goed geschoolde arbeidskrachten. Uit onderzoek blijkt dat onderwijs 8 % rendement oplevert. Dat kun je op de beurs wel vergeten.
- De uitgaven van de Nederlandse overheid aan onderwijs zijn onder de maat. Nederland zit onder de OESO-norm, de norm voor onderwijsuitgaven van ontwikkelde landen. En er worden geen aanstalten gemaakt om dat terug te draaien, integendeel. Het kan niet goed gaan als jaar achter jaar bezuinigd wordt op de onderwijsuitgaven.
- Een ander nadeel van de voorstellen is, dat studenten bijna gedwongen worden om naast hun studie veel te werken, waardoor er voor een brede algemene vorming nauwelijks ruimte is.
- Tenslotte is er op dit moment een commissie die zich bezig houdt met de uitgangspunten voor een nieuw studiefinancieringsstelsel (Commissie Vermeend). Het is wel erg vreemd als ambtenaren nu denken het werk van deze commissie te moeten doen.

We doen daarom een klemmend beroep op u, om in het landsbelang te handelen en niet in te gaan op de voorstellen van de ambtenaren: geen verhoging van het collegegeld, de studiebeurs niet omzetten in een lening en de OV-jaarkaart niet afschaffen. Het is nog niet zo heel lang geleden dat Nederland zich als een kenniseconomie presenteerde. Bezuinigingen zijn noodzakelijk, maar ga aan het hoger onderwijs voorbij.

Met vriendelijke groet,

Marcel Benard
Voorzitter van PerspectieF, ChristenUnie-jongeren

Pieter van Eijsden
Vice-voorzitter PerspectieF, ChristenUnie-jongeren

Reacties op 'ChristenUnie-jongeren schrijven open brief aan Balkenende en Bos over hoger onderwijs'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.

Archief > 2003