Persbericht: PerspectieF en SGP-jongeren gaan strijd aan met mensenhandel

EUactie_CU_SGPJmaandag 19 mei 2014 16:00

‘Er voltrekt zich een humanitaire ramp in onze directe leefomgeving. Het pas verschenen rapport van de Nationaal Rapporteur Mensenhandel bevestigt die stelling wederom.’ Dat stellen PerspectieF en SGP-jongeren in een gezamenlijke verklaring. Uit het rapport blijkt dat er zo’n 270.000 gevallen van gedwongen prostitutie zijn in de Europese Unie en dat er zo’n 30.000 gevallen van mensenhandel zijn in Nederland zelf. Een aanzienlijk deel daarvan betreft prostitutie. Dit is, zo stellen de onderzoekers in het schokkende rapport, nog maar het topje van de ijsberg.

Maarten van Ooijen, voorzitter PerspectieF: ‘Het is ongelooflijk dat er nog steeds zo weinig bekend is over het aantal slachtoffers van mensenhandel hier in Nederland. Volksvertegenwoordigers van de CU en SGP voeren in Brussel en Den Haag al jaren strijd tegen mensenhandel en uitbuiting, dat blijkt ook weer uit het huidige CU/SGPverkiezingsprogramma. Het is hoog tijd dat elke politicus zich hier druk om gaat maken, zeker ook tijdens de komende Europese verkiezingen.’

‘Het streven naar een superstaat kent vele slachtoffers’ zegt Wilco Kodde, internationaal secretaris van SGP-jongeren. Hij voegt eraan toe: ‘Volledige openstelling van grenzen tussen lidstaten veronderstelt een situatie die er niet is. Van Bulgarije naar Nederland rijden kent nu even weinig formele obstakels als wanneer je vanuit Zeeland naar Utrecht reist. Politici kunnen landsgrenzen wel weg wensen en op papier uitgummen, in de praktijk wordt een welig tierende mensenhandel vanuit met name Oost-Europese landen richting West-Europese landen gefaciliteerd.’

Bestuurs- en commissieleden van PerspectieF en SGP-jongeren delen maandagmiddag 19 mei samen met Europarlementariërs Van Dalen en Belder ansichtkaarten uit in de binnenstad van Dordrecht. Op het kaartje ‘Groeten uit Nederland’ wordt een verhaal van een Bulgaars meisje uitgebeeld, dat onder valse voorwendselen naar Nederland is gehaald en nu als gevangene van criminelen in de prostitutie werkt. Bijgevoegde alarmerende cijfers over de omvang van het probleem onderstrepen de urgentie van de zaak.

PerspectieF en SGP-jongeren hopen te bereiken dat kiezers zich meer bewust worden van mensenhandel en deze zaak ook meewegen in hun keuze op 22 mei. Tegengaan van mensenhandel is een goed voorbeeld van ‘samenwerking ja’. Wanneer Nederland zelfstandig inzet op aanpak zonder samenwerking met Oost-Europese landen, dan zal de aanpak niet effectief kunnen zijn. Andersom geldt hetzelfde: Oost-Europese landen hebben Nederlandse expertise en gegevens nodig om het probleem in eigen land bij de kern aan te pakken.

Informatie voor de pers:
Maandag 19 mei vanaf 15.45 uur delen PerspectieF en SGP-jongeren de kaarten uit in Dordrecht, te beginnen bij Dordrecht NS-station. Europarlementariërs Van Dalen (CU) en Belder (SGP) zijn hierbij aanwezig.

Meer informatie over de actie is te verkrijgen bij Erik-Jan Hakvoort (bestuurslid politiek PerspectieF) via 06-15906935 en Wilco Kodde (internationaal secretaris SGP-jongeren) via 06-43923095. Het volledige rapport is te lezen op

Reacties op 'Persbericht: PerspectieF en SGP-jongeren gaan strijd aan met mensenhandel'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.

Archief > 2014