PERSBERICHT: CU-, SP- en CDA-jongeren ergeren zich aan D66

270514 Studeren Nee D66 JPG LOGOwoensdag 28 mei 2014 09:35

Vandaag zal er waarschijnlijk een akkoord worden gepresenteerd waarin D66 en GroenLinks samen met VVD en PvdA een leenstelsel voor studenten zullen invoeren. Verschillende jongerenorganisaties ergeren zich aan de opstelling van D66. Deze zogenaamde onderwijspartij maakt zich ongeloofwaardig door duizenden studenten de toegang tot het Hoger Onderwijs te ontzeggen.

“Onderwijspartij volstrekt ongeloofwaardig”

Tijdens verkiezingscampagnes profileert D66 zich continue als ‘onderwijspartij’. De jongerenorganisaties zijn daar helemaal klaar mee. Voorzitter van PerspectieF, CU-jongeren, Maarten van Ooijen: “Het is voor eens en voor altijd duidelijk dat D66 volstrekt ongeloofwaardig is als ze zichzelf nog als onderwijspartij profileert. Uit onderzoek van SCP blijkt dat duizenden studenten, met name uit het MBO, niet meer de stap zullen nemen naar het Hoger Onderwijs. Hoe kun je je nog een onderwijspartij noemen, als duizenden studenten de mogelijkheid om te studeren wordt ontzegd?!”

Het stoort de jongerenorganisaties dat het Kabinet plus GroenLinks en D66 met de plannen komen nét na de Europese verkiezingen. Volgens de jongeren blijft er in de aangepaste plannen spraken van schulden voor studenten. Julius Terpstra (CDJA): “Het is nu kiezen voor een torenhoge studieschuld of onder je niveau aan de slag op de arbeidsmarkt. Deze keuze gaat heel veel effect hebben op al die Nederlandse scholieren. De drempel om te gaan studeren wordt door dit plan te hoog, daardoor lijkt studeren weer iets te worden voor jongeren met vermogende ouders.”

Ook Lieke Smits (ROOD, jong in de SP) vindt het absurd dat D66 zich nog onderwijspartij durft te noemen:“D66 ziet studeren alleen als een investering in jezelf, maar het is een investering in de hele samenleving.. Daarom moeten we daar gezamenlijk voor betalen en de drempel voor jongeren om te gaan studeren zo laag mogelijk maken.”

Vanmiddag tussen 12:30u en 13:00u  lanceren de jongeren twee nieuw logo's voor D66: “Studeren. NEE. D66” en "Torenhoge Studieschuld. JA. D66". De organisaties zullen op het plein voor de Tweede Kamer in Den Haag met de logo’s aanwezig zijn in grote formaten. De logo’s zullen vervolgens bij het kantoor van D66 worden gepresenteerd.

Reacties op 'PERSBERICHT: CU-, SP- en CDA-jongeren ergeren zich aan D66'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.

Archief > 2014